The Fellowship, The White Stone, Queen of the Dolomites en La Storia. Deze werken hebben de ruim 60 muzikanten zaterdag tijdens de play-in van Muziekvereniging Oosterbroek uit Zuidbroek ingestudeerd en uitgevoerd. Deze activiteit, met de bekende componist Jacob de Haan, werd gehouden in het kader van het 40-jarig bestaan. The Fellowship is het nieuwste werk van De Haan.

Dat componeerde hij voor de vijftigste verjaardag van een partnerschap van de plaatsen Maximiliansau (Rheinland-Pfalz) eb Cany-Barville (Normandië). De muzikanten – leden en oud-leden aangevuld met muzikanten uit heel Nederland en Noord-Duitsland – speelden dit werk als eerste in ons land.

Blauwdruk

Jacob de Haan vertelde op pakkende wijze zijn levensgeschiedenis als componist en dirigent. In zijn werken is telkens zijn wijze van componeren te ontdekken, met eigen thema’s. “Iedere kunstenaar heeft zijn eigen blauwdruk”, aldus De Haan. “Alle deelnemers en de organisatie kijken terug op een bijzondere en mooie muzikale dag”,

Jeugdcultuurfonds

Bij de opening van het afsluitend concert vertelde José van Schie, voorzitter van het Jeugdcultuurfonds, dat Menterwolde nu ook meedoet aan het jeugdcultuurfonds Groningen. Kinderen van 4 tot 18 jaar uit gezinnen met weinig financiële middelen kunnen nu ook muziek- of dansles krijgen. Ze kunnen maximaal 450 euro per kind per jaar krijgen voor lessen en eventueel een instrument of balletschoenen. In Hoogezand-Sappemeer en Slochteren is dit fonds al actief.

Wie is Jacob de Haan?

Met ruim 100 composities op zijn naam is Jacob de Haan een van de meest gespeelde hedendaagse componisten in (met name) de wereld van de sym­fonische blaasmuziek. Daarnaast publiceerde hij diverse vocale werken voor onder anderen koren, blaas­orkesten en solisten. In 2003 ontving hij een muziekprijs voor zijn gehele oeuvre uit handen van de regionale zender Omrop Fryslân. Zijn werken voor harmonie, fanfare en brassband worden veelal in opdracht gecomponeerd en over de hele wereld uitgevoerd.